Tema lecţiei:Ion Druţă,
Ultima lună de toamnă.
Tipul lecţiei: însuşire de
noi cunoştinţe.
Strategia didactică:
·
Metode şi procedee: conversaţia
euristică, problematizarea, expunerea euristică, exerciţiul, teste, joc,
didactic, metoda inductivă, metoda deductivă, integramă.
·
Mijloace didactice: Ion Druţă, nuvele, fişe, portretul lui Ion
Druţă.
Obiective
de referinţă:
Cultivarea
receptivităţii literar – artistice a elevilor;
Întrebuinţarea
vocabularului adecvat temei;
Obiective
operaţionale:
O1 – să
cunoască ce este nuvela;
O2 – să
evidenţieze tema şi motivele;
O3 – să
descopere semnificaţiile din operă;
O4 – să
sesizeze frumuseţea cuvântului;
O5 – să
aprecieze valorile etico – estetice ale operei
O6 – să-şi
îmbogăţească vocabularul;
O7 – să-şi
exprime părerea şi s-o argumenteze.
SCENARIU DIDACTIC
Organizarea clasei
- Captarea atenţiei elevilor
Brainstormingul!
Unde şi când se naşte Ion Druţă?
Cine sunt părinţii scriitorului?
Numiţi câteva opere scrise de Ion Druţă.
Ce studii primeşte Druţă?
Câţi ani a împlinit scriitorul şi unde locuieşte acum?
Demonstraţia didactică
Prezentarea
imaginilor de toamnă.
Lucrul în
perechi.
Ce sentimente vă
trezesc aceste imagini?
De ce?
Cunoaşterea textului
Lectura expresivă a textului
- Citiţi un fragment din text.
- Unde se petrece acţiunea?
- Ce simbolizează cântecul
cocoşului.
- Ce înseamnă pentru moldoveni
toamna?
- Numiţi personajele întâlnite
în text.
-Metoda exerciţiului
- Găsiţi
sinonime pentru sensul din text al cuvintelor: osteniţi, tată, ocărăşte, şosea, cuşmă, copac, avere, cer.
- Alegeţi
antonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor: a pierde, mare, bătrân, ţăran, adoarme, departe, jos, deal, urcă.
- Formaţi
familia lexicală a cuvintelor: pădure,
bătrân, frunză.
- Alcătuiţi
două enunţuri în care să fie cuvintele: părinţi,
copii.
- Selectaţi din
text figuri de stil. Argumentaţi.
-Expunere euristică explicativă
E
semnificativ titlul operei care ni-l aduce pe batrânul tată, ajuns în toamna
vieţii sale, ca personaj principal. El simte sfârşitul vieţii sale şi
hotărăşte ca înaintea morţii să mai vadă încă o data zestrea sufletească a
celor ţase copii risipiţi prin lume.
Nuvela e
construită compoziţional din şase micronuvele. Fiecare din aceasta fiind
consacrate unui din cei şase copii. Folosind un vocabular adecvat omului
simplu, nuvela işi află locul cuvenit în rândul cuvenit in rândul cititorilor.
-Descoperirea inductivă prin investigare
Ce anotimp este descris în poezie?
Care cuvinte indică acest anotimp?
De ce autorul a numit nuvela Ultima lună de toamnă?
Care din copiii bătrânului, după părerea voastră, au
procedat corect? De ce?
Folosiţi-vă imaginaţia!
- Caracterizaţi bătrânul.
- Caracterizaţi-o pe fiica
bătrânului.
- Caracterizaţi unul din
feciori.
- Caracterizaţi-o pe mătuşa.
Joc didactic
Ilustraţi printr-un desen cu ce aţi asemăna voi această
operă.
Cuplaţi anotimpurile- plantele şi vârstele.
Folosiţi-vă cunoştinţele!
Ce înseamnă pentru fiecare din voi părinţii?
Cum aţi proceda voi în locul copiiilor?
Ilustraţi printr-un desen cu ce aţi asemăna voi părinţii
voştri.
Temă pentru acasă:
De scris rezumatul la nuvela Ultima lună de toamnă.
|